Od školske 2006/2007. godine u osnovnim školama u Crnoj Gori izučavao se šah, kao izborna ili fakultativna nastava u vidu predmeta: Osnovi šaha, Šah 1 i Šah 2. Interesovanje za šah među učenicima je bilo sve veće tako da u školskoj 2011/2012. godini preko 1 500 učenika izučavalo je šah u školi. Nastavnici koji predaju šah, učestvovali su na seminarima koje je organizovao Šahovski savez Crne Gore u saradnji sa Zavodom za školstvo. Od prvog seminara održanog u Bijeloj, januara 2007. godine, preko stotinu nastavnika i profesora prošlo je kroz dodatnu šahovsku obuku. Šahovski savez je u realizaciji projekta Šah u škole uz svesrdnu podršku Ministarstva prosvjete i sporta. Prethodno su Uprava za sport i COK od 2006. godine uložili značajna sredstva, za opremanje škola sa šahovskim rekvizitima, literaturom i za edukaciju nastavnika šaha. Osnovnim školama u kojima se održava izborna nastava, fakultativna nastava i šahovske sekcije, pored knjige IM Rmuša, podijeljene su i Metodika i Zbirka zadataka, autora Vojvodića i Lutovaca, kao i demonstracione table, šahovi, digitalni časovnici, časopis Montenegrochess i propagandni materijal. Od školske 2017/2018. šah se ne izučava kao nastavni predmet.
Od 2019. godine se radi na povratku šaha u škole. Potpisan je Sporazum ŠSCG sa Ministarstvom prosvjete Crne Gore i Evropskom šahovskom unijom, a cilj je popularizacija šaha među učenicima osnovnih škola, s ciljem jačanja intelektualnih, kulturnih i sportskih kapaciteta, pri čemu će školama biti obezbijeđena šahovska oprema i rekviziti za obavljanje sportskih takmičenja u šahu. Od školske 2021/2022. godine, u nekim se sredinama održavaju školska i opštinska prvenstva u šahu, zatim regionalna i državno, u sklopu projekta Šah u škole.
Za realizaciju programa Osnovi šaha predviđeno je 68 časova - dva časa sedmično, sa preporukom školama da se nastava sedmično organizuje kroz blok nastavu. Program Osnovi šaha se u OŠ" Mihailo Žugić" izučava kao fakultativni predmet u šestom razredu.
Obavezne teme | Broj časova |
Šahovska tabla i šahovske figure | 9 |
Osnovi šahovske igre | 15 |
Mat usamljenom kralju | 10 |
Osnove otvaranja | 20 |
Pješačke završnice | 14 |
Ukupno | 68 |
Učenici/ce treba da | Broj časova |
Šahovska tabla i šahovske figure | TEMA 1 |
Usvoje osnovne pojmove o šahovskoj tabli i njenim elementima (polje, linija, red, dijagonala, veliki i mali centar) | 2 |
Usvoje pravila kretanja svih figura | 2 |
Usvoje pojmove vezano za šahovsku tablu i figure: kraljevo krilo, damino krilo, teške i lake figure | 1 |
Usvajaju pravila ponašanja za šahovskom tablom i pravilo taknuto-maknuto | 1 |
Usvaja kvantnu vrijednost figura | 1 |
Usvaja pravila uzimanja figura | 1 |
Znaju da promovišu pješaka u drugu figuru (dama, top, lovac i skakač) | 1 |
Osnovi šahovske igre | TEMA 2 |
Znaju šahovsku notaciju | 3 |
Znaju pravilo uzimanja pješakom anpasan i specijalan potez rokada koji se izvodi kraljem i topom | 3 |
Usvajaju pojam šah kralju i sva pravila vezano za taj pojam | 2 |
Usvoje pojam mat | 4 |
Usvoje pojam remi i sve moguće slučajeve remija | 3 |
Mat usamljenom kralju | TEMA 3 |
Usvoje principe matiranja teškim figurama i znaju pri ovakvom materijalu da izbjegnu pat | 3 |
Znaju da potisnu damom kralja | |
Znaju da izvedu mat damom | 1 |
Znaju da izvedu mat topom | 4 |
Osnove otvaranja | TEMA 4 |
Znaju osnovne činjenice o razvoju šahovske igre | 1 |
Usvajaju osnovne principe otvaranja | 3 |
Razumiju neophodnost rokade u ranoj fazi partije | 1 |
Usvoje značaj centra u ranoj fazi otvaranja | 3 |
Razumiju da greške u otvaranju znače grubo kršenje principa | 4 |
Znaju osnovne greške u otvaranju i kako ih izbjeći | 8 |
Pješačke završnice | TEMA 5 |
Usvoje pravilo kvadrata | 2 |
Razumiju značaj opozicije u završnicama | 3 |
Znaju osobine elementarnih završnica kralj i pješak protiv kralja, odnosno pravilo trećeg (šestog) reda | 3 |
Znaju klasifikaciju pješaka | 4 |
Prepoznaju, imenuju i razumiju razne vrste pješačkih završnica | 2 |